Uppsägning och utflyttning

 

När du ska flytta ut är det mycket att tänka på, därför har vi samlat all information du behöver på denna sida! Om du har fler frågor eller funderingar, tveka inte att höra av dig. Vår kundmottagning finns på Gibraltargatan 82, telefonnummer: +46 (0)31 772 97 00 eller via info@chalmersstudentbostader.se

Inför att du flyttar ut

Du säger upp din lägenhet på Mina Sidor under fliken avtal. Här väljer du även datum för utflytt. Uppsägningstiden är minst 7 veckor och utflytt inträffar i vanligaste fall på tisdagar. När du sagt upp din lägenhet på mina sidor får du en bekräftelse av oss via mejl inom 14 dagar. Ska du flytta till en lägenhet inom Chalmers Studentbostäder är din uppsägningstid minst 4 veckor, då sköter vi uppsägningen åt dig och skickar dig en mejlbekräftelse. Observera att 4 veckors uppsägningstid inte gäller om du har ett korttidskontrakt, då är det minst 7 veckors uppsägningstid som gäller. Vill man göra månadsflytt och flytta i början av en månad gäller tre kalendermånaders uppsägningstid.

 

Andra villkor gäller om du är internationell masterstudent eller gästforskare, vänligen läs mer information här.

Går din maxtid snart ut?
Om din maxtid snart går ut, då du bott hos oss i sex år, behöver du säga upp lägenheten på Mina Sidor.

Vi har utflyttning varje vecka och utflyttningsdag är som regel en tisdag, med undantag för helgdag eller om vi redan har fått maximalt med uppsägningar den veckan. När du säger upp din lägenhet på Mina Sidor kan du se vilka utflyttningsdatum som är möjliga att välja. Inom två veckor efter att du sagt upp din lägenhet får du en bekräftelse tillsammans med mer information om din flytt. Om inte fått din bekräftelse inom två veckor, kontakta oss på info@chalmersstudentbostader.se
I hyreslagen står det att du som hyresgäst är skyldig att låta din lägenhet visas för den som står på tur att flytta in. Detta kan ske till exempel genom bilder eller filmer från lägenheten. Ifall nästa hyresgäst önskar en visning kommer de att kontakta dig för att bestämma tid för visning av lägenheten.

Visningstips med anledning av Corona

Med anledning av risken för spridande av Corona tipsar vi om hur du kan visa lägenheten digitalt.Så snart läget är under kontroll kommer den vanliga rutinen att gälla. Läs mer här

När du flyttar behöver du ändra din adress hos Skatteverket, det gör du enkelt på deras hemsida. Tänk på att ändra din adress någon vecka innan du flyttar, så att din post kommer till din nya adress. Gör en adressändring här
Innan du flyttar ut kommer det ske en besiktning av din lägenhet för att kolla skador, slitage och att allt som ska finnas i lägenhet finns där. Det är din bovärd som gör besiktningen, och du kommer att få ett meddelande via e-post ett par veckor efter du sagt upp lägenheten om tid för besiktningen. Om din lägenhet har skador eller onormalt slitage kan du behöva ersätta detta ekonomiskt.

Tänk på att all utrustning som tillhör lägenheten, så som hatthyllor, gardinstänger eller liknande, ska finnas i lägenheten. Har du fått bruksanvisningar eller skötselanvisningar för lägenhetsutrustning ska du lämna dessa i lägenheten till nästa hyresgäst. Hyr du en möblerad lägenhet ska de möbler som fanns i lägenheten när du flyttade in finnas kvar när du flyttar ut.

Förändring med anledning av Corona

Under rådande pandemi sker den tekniska besiktningen efter att du flyttat ut. Så snart läget är under kontroll kommer vi återgå till vanliga rutiner. Läs mer här

Dagen du flyttar ut

Dina nycklar ska lämnas till vår kundmottagning senast klockan 10 samma dag som du ska flytta ut, alltså den dagen som ditt kontrakt går ut. Du behöver lämna in lägenhetsnycklar, till postboxen, Aptus-brickor samt till eventuellt lägenhetsförråd. På Mina Sidor, under Avtal, kan du se vilken dag som är den sista kontaktdagen, vilket är då du behöver lämna in nycklarna.
När du har flyttat ut och lämnat dina nycklar så kommer en städbesiktning genomföras. För att underlätta har vi gjort en städguide som du enkelt kan följa. Tyvärr finns ingen möjlighet för dig att åtgärda det du missat ifall städbesiktningen inte blivit godkänd. Istället kommer vi anlita en städfirma som du som hyresgäst behöver bekosta.

Om du vill kan du anlita en städfirma, vi har ett samarbete med Vital Städ. Om du väljer att anlita Vital Städ så garanteras du en helstädad lägenhet som godkänns i besiktningen. RUT-avdraget gäller vilket gör att priset blir lägre för dig som hyresgäst. För mer information om RUT-avdraget, vänligen se Skatteverkets hemsida.

Det kan finnas möjlighet att flytta ut tidigare, och att den nya hyresgästen flyttar in tidigare. Vi får enligt Personuppgiftslagen (PUL) inte lämna ut kontaktuppgifter utan samtycke, vi kan däremot föra vidare din önskan om tidigare flytt till den nya hyresgästen. Du kan även själv fråga den blivande hyresgästen vid visningen av din lägenhet. Undantag till möjlighet för nästa hyresgäst flyttar in tidigare kan bero på om din lägenhet ska renoveras innan nästa hyresgäst eller om din utflytt infaller kring en storhelg.

Du och den nya hyresgästen får själva komma överens om tid för inflyttning, eventuell ekonomisk ersättning samt städning och eventuell spackling och målning av hål i väggar. Tänk på att det är du som förstahandshyresgäst, som ansvarar för samtliga kontraktsenliga och hyresrättsliga förpliktelser även om den nya hyresgästen flyttat in innan ditt kontrakt gått ut.

Snabbfakta

  • Du säger upp ditt hyresavtal via Mina Sidor under avtal
  • Du behöver lämna in din nyckel senast kl. 10 den sista dagen på ditt kontrakt hos oss på Gibraltargatan 82
  • Utflyttning sker i regel på tisdagar
  • Din lägenhet publiceras cirka en månad innan ditt utflyttsdatum