Störningar
Innehåll:
- Akuta störningar
– Vad du gör vid allvarliga störningar - Trivsel & trygghet
– Vad du behöver veta om ljud och störningar - Ljudnivå efter kl. 22.00
– Viktigt att tänka på när det gäller störningar på kvällar och nätter - Om du har en granne som stör
– Steg för lösning - Ditt ansvar som hyresgäst
– Ansvar för dig, dina gäster och gemensamma utrymmen - Förebygg störningar
– Hur du kan informera grannar och visa hänsyn
Akuta störningar – Vad gör du?
När det är allvarligt, ring 112
Om störningen är allvarlig, som vid pågående brott eller fara för liv, hälsa eller egendom:
- Ring 112:
De kommer att bedöma vilken hjälp som behövs och ta hand om situationen.
Vad du behöver veta för att trivas
Vi har olika vanor
I ett flerbostadshus bor människor med olika vanor och dygnsrytm, vilket kan leda till att någon blir störd. Här är några tips:
- Ljud från vardagen:
Matlagning, dammsugning och andra vardagliga aktiviteter kan skapa ljud. Ha tålamod med dina grannar. - Fel ljudnivå?
Om du stör eller blir störd, hör av dig så hjälper vi till att hitta en lösning.
Ljud och störningar – Vad gäller?
Tänk på ljudnivån efter kl. 22.00
Alla ska kunna bo i en lugn och trygg miljö, så tänk på följande:
- Sänk ljudnivån efter kl. 22.00:
Efter den tiden ska ljudnivån vara låg för att alla ska kunna sova och koppla av. - Var försiktig med högt ljud:
Musik, fester och andra högljudda aktiviteter bör hållas på en rimlig nivå, särskilt kvällar och nätter.
Om du har en granne som stör – Steg för steg
Första steget: Prata med din granne
Ofta är folk inte medvetna om att de stör, så det bästa är att prata med dem:
- Knacka på och prata:
Förklara vänligt att du störs av ljudet (t.ex. hög musik). - Om det inte hjälper:
Om störningen fortsätter, kan du kontakta störningsjouren för hjälp.
Steg 2: Anmäl till störningsjouren
Om en granne stör flera gånger, eller om det inte går att lösa genom samtal, kan du kontakta störningsjouren:
- Jouren finns dygnet runt:
Ring 031-772 97 97 mellan 22.00–05.30. - Kostnad:
Störningsutryckning kostar 1500 kr per gång. (För den som orsakat störningen). - Anonym anmälan:
Du kan vara anonym när du anmäler en störning.
Ditt ansvar som hyresgäst
Tänk på dina grannar och gemensamma utrymmen
Som hyresgäst är du ansvarig för att inte störa andra, och du ansvarar även för dina gäster och husdjur:
- Ansvar för gäster:
Om du har gäster, se till att de också respekterar dina grannar. - Gemensamma utrymmen:
Tänk på ljudnivån även i tvättstugan, korridorer och uteplatser.
Risk för förlust av kontrakt
Om du eller dina gäster orsakar upprepade störningar kan det leda till att du förlorar ditt hyreskontrakt.
Förebygg störningar – Så kan du göra
Informera grannarna i förväg
För att undvika problem kan det vara bra att meddela dina grannar i förväg om något större händer:
- Sätt upp en lapp i korridoren:
Om du har fest eller folk på besök, sätt upp en lapp där du informerar om det. - Prata med dina grannar:
Knacka på och säg att du har gäster så de är medvetna om det.
Visa hänsyn
Var alltid hänsynsfull mot dina grannar, och ta bort lappar när du är klar.