Hoppa till innehåll

Störningar

I ett flerbostadshus bor människor som har olika vanor och dygnsrytm, detta kan leda till att någon blir störd. Vi ber er därför att ha tolerans när det gäller ljud som uppstår i vardagen så som matlagning, dammsugning m.m. Ta kontakt med oss om du upplever störningar, så hjälper vi dig så gott vi kan att hitta en lösning.

Som hyresgäst får man inte störa sina grannar någon tid på dygnet, och det är extra viktigt att tänka på ljudvolymen efter kl 22.00 alla dagar.

Om du har en granne som stör

Om du har en granne som stör så är det ett bra första steg att knacka på och prata med din granne då denne kanske inte är medveten om att den stör, exempelvis om den spelar för hög musik. Om detta inte hjälper eller din granne stör flertalet gånger kan du ringa störningsjouren. Vår störningsjour är öppen mellan klockan 22.00 och 05.30 alla dagar och nås på telefonnummer 031-772 97 97. Vi debiterar hyresgästen där störningen pågår, för närvarande kostar störningsutryckning 1500 kr per gång. Du som inringare kan alltid vara anonym när du anmäler en pågående störning.

Som hyresgäst ansvarar du inte bara för att du själv inte stör dina grannar. Du ansvarar också för dina gäster, husdjur eller någon som utför arbete på din bekostnad i din bostad. Tänk även på att ditt boende inte bara består av din lägenhet, utan även gemensamma utrymmen som tvättstuga, korridor och uteplatser. Vid upprepad konstaterade störningar riskerar du som förstahandshyresgäst att förlora sitt hyreskontrakt.

Förebygg

För att förhindra att du stör dina grannar kan du knacka på och prata med dina grannar och meddela att du kommer ha fest eller folk på besök eller sätta upp en lapp med information i korridoren eller liknande. Men visa alltid hänsyn, och ta bort lappen efter dig.

Akuta störningar

Skulle störningen vara av en mer allvarlig karaktär så som pågående brott och vid fara för liv, hälsa och egendom ska du ringa 112. De bedömer vilken hjälp som krävs för situationen.