Huvudnyckel – så funkar det
Snabbinfo
Huvudnyckelgodkännande:
– Möjlighet för oss att utföra arbete när du inte är hemma.
Myndighetskrav
– Vissa arbeten är obligatoriska, som OVK (Obligatorisk Ventilationskontroll).
Viktigt att veta
– Vi går aldrig in utan ditt skriftliga godkännande.
Svar
– Du godkänner enkelt via länk i mejl eller SMS.
När vi behöver komma in i din lägenhet
Vi är alltid måna om att underhålla och förbättra våra lägenheter för att ge dig en så bra boendemiljö som möjligt.
För att kunna genomföra vissa typer av arbeten i din lägenhet, behöver vi ibland tillgång till din bostad när du inte är hemma.
Det kan till exempel handla om reparationer, installationer eller andra viktiga underhållsjobb.
Vad är huvudnyckel och varför behövs den?
För att kunna underhålla och förbättra lägenheten behöver vi ibland tillgång när du inte är hemma.
Det kan handla om reparationer, installationer eller annat underhåll.
Med ditt godkännande kan vi använda huvudnyckeln och göra arbetet snabbt och effektivt utan att störa din vardag.
När det är myndighetskrav
I vissa fall, som vid obligatorisk ventilationskontroll (OVK), är vi skyldiga att genomföra arbetet enligt lag.
Om du inte vill att vi använder huvudnyckeln, behöver du vara hemma under tiden.
Viktigt att veta
– Vi följer alltid lagar och regler och går aldrig in i din lägenhet utan skriftligt godkännande.
– Ditt godkännande hjälper oss att planera arbetet och undvika onödiga förseningar.
Tack för ditt samarbete och förståelse!
Så här fungerar det:
- Du får mejl eller SMS med information om arbetet: vad som ska göras & när.
- Meddelandet innehåller en länk där du enkelt kan svara om vi får använda huvudnyckeln.
- Om du godkänner behöver du inte vara hemma under arbetet.
Om vi saknar svar
Om det är kort tid kvar tills arbetet ska utföras och vi inte fått ditt svar, lämnar vi en lapp på din dörr med en QR-kod till svarsformuläret.
Vi uppskattar om du svarar i tid för att undvika detta steg.
Håll dina kontaktuppgifter uppdaterade
För att vi ska kunna nå dig är det viktigt att dina kontaktuppgifter stämmer.
Kolla gärna på Mina sidor och uppdatera om det behövs.
Anmäler du ett fel via Mina sidor kan du direkt välja om vi får använda huvudnyckel om du inte är hemma.
Gör ett aktivt val – Ja eller Nej till huvudnyckel?
Om det är ok att vi använder huvudnyckel, tänk på att du behöver göra ett aktivt val.
Välj “Ja” innan du skickar in din felanmälan. Systemet är idag inställt på “Nej” som default.
Vi ser att många som valt “Nej” till huvudnyckel i felanmälan sedan ändrar sig när bovärden ringer och frågar.
Framtida utveckling
För att göra processen smidigare för alla är detta är något vi ser över inför framtida utveckling av Fastighetssystemet.
Vår förhoppning är att det ska vara löst inom en snar framtid.