El och värme
Som hyresgäst hos oss behöver du själv inte teckna elavtal, utan det köps in gemensamt. I en del lägenheter ingår elen som en fast summa i hyran, i andra har vi individuell mätning och kostnaden för elförbrukningen läggs på hyran.
Idag är Din El vår elleverantör, och priset som våra hyresgäster får betala är vår faktiska kostnad. I priset ingår* alla fasta och rörliga avgifter för både elkraft och nät. Elnätet köper vi av Göteborg Energi.
*För dig som har IMD (Individuell Mätning och Debitering) av hushållsel och eller varmvatten gäller andra villkor för el. Läs mer om hur IMD fungerar här.
Varmt i din lägenhet
Här är fyra tips för att sänka värmen i din lägenhet:
- Rulla ner persienner eller dra för gardiner. Stäng fönster och dra för gardiner
när solen är som varmast på dagen, för att behålla kylan inne. - Vädra på kvällar och nätter. Öppna fönster och vädra på kväll- eller nattetid då det
är svalare utomhus. - Stäng av elektronik, datorn och annan elektronik genererar värme och
kan bidra till ett varmare inomhusklimat. - Ventiler i bostaden bör vara öppna, Fastigheten är konstruerad att ha en
fungerande luftväxling. Om ventilerna är stängda fungerar inte det.
Kallt i din lägenhet
Vid snabba temperaturomslag kan det bli kallt i lägenheten, då värmesystemet behöver lite tid att anpassa sig.
Här är några tips till dig för att behålla värmen i din lägenhet:
-
- Se över möblering, möbler och gardiner kan blockera värmen från att spridas i rummet.
- Dra för persienner under nattetid, det kan stänga ute lite kyla.
- Är dina ventiler stängda? Öppna dem! De skapar cirkulation i din lägenhet vilket påverkar luftkvalité och temperatur.
- Kontrollera dina tätningslister kring fönster och dörrar. Ifall du känner att det drar kan de behöva bytas,
gör då en felanmälan eller kontakta din bovärd. - Kalla radiatorer betyder inte trasiga radiatorer. Om dina radiatorer känns kalla, oroa dig inte, de fungerar troligen
fortfarande men avger mindre värme. - Kontrollera radiatorer. Är ditt element kallt upptill och varmt nedtill? Då kan det vara luft i elementet,
gör en felanmälan så kommer en tekniker ut och hjälper dig.
Se även till att radiatorventilen är öppen. Om du upplever att det är väldigt kallt i din lägenhet eller att det är kallt under en längre period så ber vi dig skicka en felanmälan, det gör du via Mina sidor. Vi kommer då till din lägenhet för att mäta temperaturen och åtgärda det. Om du vill kan du själv mäta temperaturen i din lägenhet, den ska inte understiga 20°c.