Frågor och svar

Här har vi samlat svar på några av de vanligaste frågorna. Hittar du inte svar på det du letar efter?

Då är du välkommen att kontakta oss!

 

Hur söker jag bostad hos er?

Vad roligt att du vill söka lägenhet hos oss! Du söker en lägenhet genom att registrera dig i vår bostadskö. För att bo hos oss behöver du studera vid Chalmers eller Göteborgs universitet. Mer information om vår bostadskö och boendevillkor på länkarna neden:
Hur söker jag bostad?
Boendevillkor

Hur länge behöver jag stå i bostadskön?

Det tar vanligtvis mellan 1,5 – 2 år innan du erbjuds ditt första hyreskontrakt hos oss. När du skrivit på ett hyreskontrakt nollställs dina köpoäng, så kom ihåg att återaktivera dig i vår bostadskö om du vill fortsätta samla poäng!

Vi har sammanställt en rapport med vår uthyrningsstatistik. Här kan du se omsättningen av våra lägenheter och statistik över köpoäng. För att läsa rapporten, klicka här!

Hur fungerar kösystemet?

Lägenheter hyrs ut till den sökande som har flest köpoäng.  Före det att du blivit antagen som student kan du samla förberedande köpoäng vilket räknas från den dag du registrerat dig. Du samlar en förberedande poäng per dag och kan registrera dig från året du fyller 17 år.  Förberedande poäng är maximerat till 365. Du kan enbart samla förberedande köpoäng en gång. Därefter krävs medlemskap i en studentkår vid Chalmers eller Göteborgs universitet för att uppräkning av köpoängen ska fortsätta. Medlemmar i Chalmers studentkår samlar 2 poäng per dag och medlemmar i studentkår vid Göteborgs universitet samlar 1 poäng per dag.

Vad innebär studiekontroll?

Vi gör en studiekontroll regelbundet för att säkerställa att våra hyresgäster bedriver aktiva studier i enlighet med våra boendevillkor. Då kontrollerar vi alla hyresgäster i samarbete med Ladok. För en godkänd studiekontroll behöver du varit registrerad och klarat minst 7,5 högskolepoäng för den aktuella terminen vi kontrollerar.

Varför har mina köpoäng stannat?

Om dina köpoäng stannat upp beror detta troligtvis på att du inte har ett aktivt kårmedlemskap. För att dina köpoäng ska uppdateras kontinuerligt behöver du vara medlem i en studentkår på antingen Chalmers eller Göteborgs universitet. Glöm inte att du behöver uppdatera ditt kårmedlemskap varje termin.

Kan jag överlåta mina köpäng till någon annan?

Nej, tyvärr kan du inte ge bort eller slå ihop dina köpoäng med någon annan.

Vad ingår i hyran?

Det skiljer sig lite beroende på vilken fastighet du bor i. I grundhyran ingår vanligtvis hyra för boende, vatten, värme, internetuppkoppling sedan tillkommer en obligatorisk avgift till Förtroenderådet. Avgiften till Förtroenderådet är för närvarande 10 kr/månad.

I en del fastigheter ingår elen i grundhyran och i en del mäts el individuellt och debiteras separat.

Under fliken Våra bostäder kan du se vad mer specifikt vad som ingår i din hyra.

Ingår det förråd i lägenheten?

Till en del av våra bostäder ingår förråd i grundhyran, till andra lägenheter ingår inte förråd utan finns att hyra. Hyresavgiften för förrådet läggs på din hyra, du kan söka förråd och läsa mer här.

Är lägenheterna möblerade?

Det är endast lägenheterna som vi hyr ut till de internationella masterstudenterna samt gästforskare som är möblerade, resterande är omöblerade.

Hur får jag tillgång till internet?

Internet ingår i din hyra, via vårt egna fibernätverk. I inflyttningsinformationen finns en beskrivning för hur du går till väga för att starta upp internet i just din lägenhet. För mer information, vänligen läs mer på länken Bredband och tv

Vad gör en bovärd?

Våra bovärdar ansvarar för drift och skötsel av fastigheterna i bostadsomårdena.

Jag har problem med min lägenhet, vart ska jag vända mig?

Enklaste sättet är att du själv gör en felanmälan via mina sidor. Då går informationen direkt till din bovärd. Vid akuta ärenden kan du allting ringa till oss på 031-772 97 00, eller på vårt journummer 031-772 97 97.

När och var kan jag hämta mina nycklar?

Dina nycklar kan du hämta tidigast efter kl. 14.00 den dagen ditt kontrakt börjar. Nycklarna hämta du i vår kundmottagning på Gibraltargatan 82B.

Kan jag flytta in tidigare om den gamla hyresgästen flyttat ut?

Du kan endast flytta in tidigare om den gamla hyresgästen vill flytta ut tidigare. Då behöver ni ansöka om tidigare utflytt genom att skicka in denna blankett. Observera att handläggningstiden är 2 veckor.

Vad händer om det är skador på lägenheten när jag flyttar in?

Innan du flyttar in görs alltid en teknisk besiktning av en bovärd. Därefter bestämmer bovärden om det är någonting som behöver åtgärdas innan du flyttar in. Slitage kan alltid förekomma och det är ingenting som du kommer att bli betalningsskyldig för då detta noteras vid besiktningen. Är det någonting specifikt du är orolig för kan du alltid göra en felanmälan på mina sidor.

Får jag ha en inneboende?

Du kan självklart bli sambo eller ha en inneboende. Däremot är det endast möjligt att en person står på hyreskontraktet. Vid inneboende krävs det att kontraktsinnehavaren är skriven på adressen och bor i lägenheten. Om du inte gör det räknas det som olovligt andrahandsuthyrning.

Får jag hyra ut i andrahand?

Om du har en vanlig lägenhet är det möjligt att hyra ut din lägenhet i andrahand, exempelvis om du ska studera på annan ort eller vill prova att bo som sambo med din partner. Du kan endast hyra ut din lägenhet i andrahand efter att vi skriftligen har godkänt din ansökan som du gjort via blankett. Observera att det är fyra veckors handläggningstid från det att du skickar in ansökan tills vi återkopplat till dig. För dig med Forskarlägenhet, Masterlägenhet eller Korttidskontrakt gäller de regler som står på baksidan av ditt kontrakt. Läs mer om andrahandsuthyrning här.

Hur säger jag upp min lägenhet?

Det gör du enklast via Mina sidor. Vi har minst 7 kalenderveckors uppsägningstid, och i regel sker utflytt en tisdag. Om du ska byta lägenhet inom Chalmers Studentbostäder är uppsägningstiden minst 4 kalenderveckor om du har en vanlig lägenhet. Har du ett korttidskontrakt eller Masterlägenhet gäller 7 kalenderveckorsuppsägningstid. Läs mer om utflyttning på länken Uppsägning och utflyttning

Kan jag flytta ut tidigare?

Enda möjligheten för att flytta ut tidigare än 7 veckor är om den nya hyresgästen vill flytta in tidigare. Då behöver ni ansöka om tidigare utflytt genom att skicka in denna blankett. Observera att handläggningstiden är 2 veckor.

Jag vill sälja möbler till nästa hyresgäst hur gör jag?

Om ni kommit överens om övertag av möbler behöver både nya och gamla hyresgästen fylla i och skicka in denna blankett.

När och vart lämnar jag in mina nycklar?

Nycklarna ska du lämna in senast kl 10.00 på den dagen ditt kontrakt löper ut. Om du inte har möjlighet att komma under våra öppettider kan du lämna nycklarna i vårt nyckelinkast vid kundmottagningen.

På vår hemsida under fliken Bo hos oss finns mer information om exempelvis tvättstugan, internet och nycklar. Du är också välkommen att kontakta vår kundmottagning om du har fler frågor, du hittar våra öppettider och kontaktuppgifter här!